Postgrau en Design for Responsive Environments

Programa que combina la computació, el disseny paramètric, l'enginyeria biomimètica i la fabricació digital amb l'objectiu de crear espais i sistemes arquitectònics complexos, més eficients i adaptables a l'entorn.

Sol·licita informació

Programa que combina la computació, el disseny paramètric, l'enginyeria biomimètica i la fabricació digital amb l'objectiu de crear espais i sistemes arquitectònics complexos, més eficients i adaptables a l'entorn.

Titulació

Postgraduate Diploma in Design for Responsive Environments.
Títol propi UVic-UCC.

Direcció

Jordi Truco

Crèdits ECTS

30

Idioma

Anglès

Durada

Febrer a juliol

Preu

6.500€ (+450€ preinscripció) 
Finançament i beques

Requisits d'accés i admissió

Títol universitari oficial de grau o equivalent en Arquitectura, Enginyeria de Producte, Disseny de Producte o d'Espai. Més informació 

És ja un fet que la irrupció de la computació en el món del disseny ha marcat un punt i a part definitiu. L'ordinador ens obre a una lògica pròpia, ens permet operar de forma més òptima, ràpida o eficient. Ens permet investigar, experimentar i crear sistemes que s'auto-organitzen o sistemes emergents i ens permet entrar en el disseny interactiu, edificis, objectes o estructures que interaccionen amb el seu entorn. 

En aquest postgrau ens centrarem en la rellevància que tenen aquests nous paradigmes digitals en el procés de projectar. El programa proposa processos de morfogènesi (disseny de formes i espais) experimentant amb softwares operant amb scripting i parametria. Amb aquestes eines digitals establirem les pròpies gramàtiques per crear sistemes, que esdevindran espais arquitectònics i habitables, inclús espais que interaccionen. 

Les noves tecnologies ens acosten també a nous processos de producció (rapid manufacturing, digital fabrication) que desemboquen en formalitzacions d'arquitectura no estàndard i ens permeten fabricar elements formalment molt complexos a un cost raonable. Estudiarem totes aquestes tècniques de producció necessàries per a poder materialitzar els dissenys en què treballarem en aquest curs. 

Lluny del moviment modern i del racionalisme arquitectònic més estricte, paraules com postmodernisme, deconstructivisme i minimalisme han deixat de sonar contemporànies, i no s’entreveu cap estil dominant en l’horitzó que es pugui prendre com a referència; en canvi assistim dia a dia a una clara revolució en l’entorn digital. Sembla que si ens endinsem en aquests nous escenaris de disseny i fabricació ens aproparem a la contemporaneïtat i potser a les noves avantguardes.


Disseny d’espais eficients i interactius amb l’entorn  

Mitjançant la incorporació d’aquestes noves eines de disseny i estratègies en el procés de projectar, el curs pretén aconseguir dissenyar sistemes, estructures, evolvents o espais interactius, per a millorar l’eficiència i una millor relació amb l’entorn dels futurs edificis. 

El programa està ideat per a formar: 

  • Professionals del disseny, arquitectura i enginyeria interessats a investigar en el disseny d’espais en el context de tecnologies innovadores i disseny computacional interactiu. 
  • Professionals que puguin liderar o participar en estudis d’arquitectura o de disseny on s’utilitzen eines de disseny computacional, i eines de fabricació digital o es desenvolupen arquitectures complexes i innovadores. 
  • Professionals que liderin o participin en estudis d’arquitectura o de disseny en els que es prioritza la singularitat, contemporaneïtat, exploració, innovació en els projectes que s’hi realitzen. 
  • Professionals que investiguin en l’àmbit del disseny i arquitectura generada amb eines computacionals en un entorn acadèmic, tant per desenvolupar recerca, fer un doctorat en aquesta matèria, com per a impartir docència. 
  • Professionals que vulguin continuar la seva carrera en projectes de recerca i la innovació, en la indústria de la fabricació digital, el desenvolupament d’estructures dinàmiques o el desenvolupament d’arquitectura interactiva.   
  • Obtenir un perfil professional competitiu i innovador que integri els últims criteris, tendències i instruments de projecte. 
  • Proveir de fonaments teòrics que permetin parlar d’estratègies de disseny d’espais i d’arquitectures més contemporànies, endinsant-nos en els nous paradigmes de l’entorn digital. 
  • Destacar el paper preponderant, l’estudi de sistemes de fabricació i producció digital, sistemes menys convencionals i més innovadors, però llargament utilitzats en camps tant desenvolupats, com l’automoció o l’aeronàutica. 
  • Fomentar la recerca, exploració i investigació en el procés de projecte, per tal que produeixi nous resultats projectuals i s’obrin noves línies de pensament o reflexió. 
  • Aprofundir en l’estudi de sistemes i software paramètrics i desenvolupar nous processos creatius, d’anàlisi i control. 
  • Introduir els factors que han permès l'evolució dels nous materials que juguen un paper fonamental en la formalització futura del nostre entorn construït. 
  • Ser capaç de recórrer un procés creatiu no subjectiu, centrat en una metodologia del procés. 
  • Conèixer les últimes tendències teòriques de disseny d’espais i arquitectura més contemporànies. 
  • Aplicar de forma fluida les eines de generació, tant estratègiques (procés teòric), com instrumentals (software). 
  • Ser capaç d’utilitzar de forma coherent  i eficient les últimes tecnologies i eines aplicades al disseny i fabricació d’espais i arquitectura. 
  • Ser capaç d’explorar i investigar en el procés de projecte, per tal que s’obrin noves línies de pensament o reflexió. 
  • Dominar les fases de treball i la planificació professional dels projectes d’espai amb eines computacionals. 
  • Ser capaç d‘aportar solucions característiques a problemes complexos en un projecte d’espai amb eines computacionals. 
  • Ser prepositiu més enllà de les solucions a l’ús en un projecte d’espai. 

Mike Weinstock  
Arquitecte, Cap d’Estudis de l'Architectural Association. Director de l’Emergent Technologies and Design Architectural Association. UK Director Technical Studies AA. 

Marco Verde 
Enginyer de l’edificació per la Universitat de Cagliari. MArch Arquitectura Biodigital, Esarq UIC. Cap de recerca al Hyperbody Research Group a TUDelft. Fundador de l’estudi d’arquitectura i fabricació digital ALO. 

Anna Pla 
Arquitecta i dissenyadora llicenciada a Elisava i a l’Arquitectural Association. Llicenciatura superior a GSAPP, Columbia University. Professora d’Advanced Design Studio a Upenn. Professora de Technical Studies a l’Architectural Association. 

Pau de Solà Morales 
Arquitecte llicenciat per l’ETSAB. Doctor per la Harvard Design School en Disseny Computacional. Professor d’Estètica i Composició a la Universitat Rovira i Virgili (URV). Director de l’escola EINA. 

Natalia Alonso 
Arquitecta per la Pontifica Universidad Javeriana. MArch Arquitectura Biodigital Esarq UIC. 

Andrés Dejanon 
Arquitecte. MArch Advanced Design and Digital Architecture a Elisava. Máster en Digital Arts per la UPF. Especialitzat en Information Modelling and Visualization.  

Juan Crespo 
Doctor en Enginyeria Biomèdica per la Universitat de Barcelona (IBEC, CMRB), Màster en Enginyeria Biomèdica, UB-UPC (IBEC), Grau en Disseny per la UPC i Enginyeria Tècnica en Disseny Industrial per Elisava. 

Sylvia Felipe  
Arquitecta per l’ETSAB. Distinció en MArch Emergent Technologies and Design a l’Architectural Association of London. Sòcia fundadora d’HYBRIDa. Professora del Grau en Disseny d’Elisava fins el 2018. 

Eva Magnisali  
Arquitecta, Professora de l’Architectural Association, Robofab, Foster and Partners, tutora de l’University of Wollongong, UoW. 

Jordi Truco
Jordi Truco

Jordi Truco

Director del Postgrau in Design for Responsive Environments

Utilitzem cookies pròpies i de tercer per millorar la teva experiència.

Si continues navegant, considerem que acceptes la nostra

política de cookies